Při reklamaci je potřeba znát svá práva. Obchodníci často spoléhají na to, že se nechceme zbytečně handrkovat, a nevíme, na co máme ze zákona nárok.
O možnostech reklamace vás prodejce musí informovat, většinou v reklamačním řádu. Pokud by ale tento řád neodpovídal tomu, na co máte ze zákona právo, jsou ustanovení neplatná. A to i když jste podepsali, že s nimi souhlasíte.
Reklamovat se dá zboží v záruční lhůtě, na němž se vyskytne vada. Tato vada ale nesmí vzniknout nesprávným použitím nebo vlastním zaviněním. Nereklamují se vady odpovídající běžnému opotřebení. Reklamovat se samozřejmě nemůže ani závada, o které jste při koupi věděli, a na kterou jste dostali slevu.
Obvykle se reklamují věci do 2 let od zakoupení, jelikož taková je běžná záruční doba. Sjednat se ale mnohdy dá záruka delší. Neodpovídají údaje o záruce na obalu a v reklamě? Pak platí delší z nich. Smlouva má ovšem vždy přednost od údaje na obalu. U použitého zboží lze záruku zkrátit, maximálně ale na polovinu. Pokud v průběhu záruční doby zboží reklamujete, záruka se o tuto reklamační lhůtu prodlouží.
Navzdory zavedeným mylným domněnkám s sebou nepotřebujete originální obal zboží a dokonce nemusíte mít ani účtenku. Tehdy ale samozřejmě musíte nějak dokázat, že jste toto zboží u prodejce koupili a řádně zaplatili, například výpisem z účtu.
S reklamací nemusíte jezdit přímo do konkrétní prodejny, kde jste zboží zakoupili. Provést lze libovolné provozovně tohoto prodejce, jeho sídle i záručním servisu (dle záručního listu).
Během reklamace trvejte na sepsání reklamačního protokolu a jeho řádném vyplnění. Chybět nesmí vaše identifikační údaje, popis vady, datum a způsob vyřízení reklamace. Možnosti jsou celkem čtyři. Po vyřízení se uvede datum vyřízení a způsob, jakým byla nastolena náprava. Při zamítnutí reklamace se vádí důvod.
Nabízejí se tyto varianty reklamace: vrácení peněz, oprava, výměna za nové či sleva. Vybraný způsob se uvádí v reklamačním protokolu. Většinou si nelze libovolně volit mezi všemi čtyřmi. Záleží na tom, zda vada patří k podstatným či nepodstatným porušením smlouvy. Tehdy nemá zboží zásadní slibované vlastnosti či se vyskytnou významné vady. U vad nepodstatných si spotřebitel volí mezi jejich odstraněním a slevou.
U výměny zboží za jiné pokračuje původní záruční lhůta, proto je lepší nechat si vrátit peníze a zboží koupit znovu. Pokud už výrobce stejnou věc nemá a reklamaci jste chtěli řešit výměnou kus za kus, může vám nabídnout jiné zboží za stejnou cenu. Na to ale kývnout nemusíte, další variantou je nechat si vrátit peníze. Jestliže prodejce odmítne vadu odstranit nebo to nestihne ve lhůtě stanoveném zákonem, máte právo odstoupit od smlouvy. A to, i když se vymlouvá na prodlení u dodavatele nebo jiné důvody. Žádný poplatek za reklamaci se neplatí, nemůže po vás být žádána úhrada poštovného ani dalších výdajů. Objeví-li se v záruční lhůtě na zboží třikrát stejná vada a vy ji třikrát reklamujete, máte pak nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz. Podobně tomu je u výskytu čtyřech opravitelných vad po sobě nebo třech vad (bránících používání zboží) zároveň.
O reklamaci musí prodejce rozhodnout hned, maximálně do 3 dnů v obtížnějších případech. Lhůta na vyřízení je maximálně 30 dní ode dne následujícím po dni podání reklamace.
Další informace o reklamacích a právech spotřebitele se můžete dozvědět například na stránkách www.dtest.cz
Nástrahy a rizika půjček
V oblasti úvěrů číhá mnoho rizik a nástrah. Jaké zásady bychom měli dodržovat?
Čtěte
zde.
Problémy se splácením
Získat půjčku dnes může být otázkou pár minut. Co dělat, když pak není na splátky?
Čtěte
zde.
Bezplatné poradny
Cestu ven z dluhové spirály mohou pomoci najít bezplatné finanční poradny. O některých z nich si můžete přečíst
zde.
Jak se vyhnout exekuci
Nestojíte o návštěvu exekutora? Dodržujte základní "bezpečnostní" zásady – více
zde.